Hogyan érinti az önkormányzat működését, gazdálkodását, költségvetését az önkormányzati rendszer átszervezése (járási rendszer, oktatási rendszer átszervezése, stb.)? Hogyan látják az előttünk levő évet a helyi vezetők?
Az Önkormányzati rendszer átszervezése három fő területen történik meg:
Tankerülethez való csatlakozás
Hejőpapitól 10 km-re lévő mezővároshoz-Mezőcsáthoz csatolták a Hejőpapi Általános Iskola irányítását, müködtettését, üzemeltetési költségeit. 2012-es évben az iskola működtetése a Hejőpapi Önkormányzatnak 55-60 millió Forint többlet kiadást eredményezett, így mindenképpen pozitív változás tapasztalható az önkormányzati kiadások terén.
Adósság átvállalás:
Pozitív változás, a banki hiteleket vállalta át az állam, ami nagy segítség a falu életében, így mozgástér keletkezett a településnek.
Járások létrehozása:
Járások létrehozása kialakulóban van. 2013. február 1-től létrejött Mezőcsát- Tiszadorogma- Hejőpapi Közös Önkormányzati Hivatal. 2013. május 1-ig átmeneti finanszírozás működik az Önkormányzat költségeire. 2013. május 1-től Megállapított finanszírozás lesz. Járási ügysegéd minden hét hétfőn a Hejőpapi Önkormányzati Hivatalban fog tevékenykedni, a hatáskörébe, járáskörébe tartozó feladatokat lát majd el. Így nem az embereknek kell utazni ügyeik intézéséhez, hanem a Járási ügysegéd utazik az Önkormányzatokhoz a megállapított időpontokban, ezáltal könnyítenék a lakossági ügyintézést.
Önkormányzat feladatköre:
Településfejlesztés, településrendezés
Településüzemeltetés
Közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése
Egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások
Környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás)
Óvodai ellátás
Kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása,
Szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások és ellátások
Lakás- és helyiséggazdálkodás
A területén hajléktalanná vált személyek ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása
Helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, ívóvízellátás, szennyvízelvezetés,- kezelés és –ártalmatlanítás (csatornaszolgáltatás)
Honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás
Helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok
Kistermelők, őstermelők számára- jogszabályban meghatározott termékeik- értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is.
Sport, ifjúsági ügyek
Nemzetiségi ügyek
Közreműködés a település közbiztonságának biztosításában
Helyi közösségi közlekedés biztosítása
Hulladékgazdálkodás
Távhőszolgáltatás
Valamint az önkormányzat irányítása, működtetése és egyéb olyan feladatok amelyet jogszabályok a hatáskörébe utalnak.
Hivatalok létrehozásának első következménye:
Létszámleépítés (Hejőpapin 3 embert érintett)
Új álláshelyek meghirdetése:
Pénzügyi, számviteli valamint
Szervezési, ügyintézői feladatkörbe
Hogyan látják az előttünk levő évet a helyi vezetők?
Az Önkormányzat életében pozitív fordulópontnak kell lennie a nagy átszervezéseknek. Bizakodóan, reménykedve várják a bekövetkező változásokat.
- Milyen EU támogatással megvalósuló önkormányzati beruházások voltak 2007-után, az is amin már túl vannak, az is ami még folyamatban van. Rövid leírás a projektekről, tartalmuk, költségvetésük. Kellene egy-egy fotó is ezekről, feltéve, hogy le lehet fényképezni.
Hejőpapi Posta, Rákóczi, Erkel utca útburkolat felújítás
A Nemzeti Fejlesztési ügynökség az Észak-magyarországi Operatív Program keretén belül ÉMOP-2009-3.1.3/ A Kisléptékű településfejlesztés vidékfejlesztési program kiegészítésére felhívást tett közzé. Hejőpapi Község Önkormányzata 2009. szeptember 30-án ÉMOP-3.1.3/A-09-2009-0010 azonosító számon „Hejőpapi Posta, Rákóczi, Erkel utca útburkolat felújítása” tárgyban pályázatot nyújtott be. A Támogató 2010. január 26-i keltezésű levele szerint Hejőpapi Pályázatát a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség – Regionális Fejlesztési Programok Irányító Hatóságának vezetője 20.592.000,- Ft összegű támogatásra érdemesnek ítélte, 22.880.000,- Ft elszámolható összköltség mellett (90 %-os támogatás). A Támogatási szerződés 2010. március 30-án lett megkötve. A felújítási munkák elvégzésére 2010. június 2-i Közbeszerzési Értesítőben felhívás lett közzé téve. Felhívásra 6 db pályázat érkezett be. A közbeszerzés nyertese az FK-Raszter Zrt. (3533 Miskolc, Felsőszinva u. 173.) lett. A vállalkozási szerződést 2010. augusztus 9-én lett megkötve. A felújítás 2010. augusztus 16-án kezdődött el, a műszaki átadás-átvétel 2010. szeptember 6-án megtörtént.
A projekt keretében megvalósult a rossz műszaki állapotú, töredezett, itatott aszfaltmakadám burkolatú Posta (191 fm), Rákóczi (550 fm) és Erkel F.(200 fm) utcák burkolatának megerősítése 941 fm hosszúságban. Az utcák burkolatszélessége 3 m, kétoldali nemesített padkával (0,5 – 0,5 m). Pályaszerkezet: 4 cm vastag JU-11 aszfaltburkolat, 2 cm vastag JU-11 aszfalt kiegyenlítés.
A burkolat-felújításhoz kapcsolódva az alábbi, önállóan nem támogatható, de a projekt komplexitását erősítő, az építési területhez közvetlenül csatlakozó, kiegészítő kivitelezési munkák valósultak meg:
csapadékvíz elvezetés felújítása: 691 fm feliszapolódott nyílt földárok felújítása, szabványos trapézszelvények kialakítása,
zöldfelület felújítása: sor került az érintett utcákban a padka, illetve árok mellett változó szélességű, szinte teljesen kikopott, igénytelen megjelenésű, 167,3 m2 zöldfelület füvesítésére, növénytelepítésére.
közlekedésbiztonság javítása: kihelyezésre került 6 db forgalmi rendet szabályozó KRESZ tábla
Polgármesteri Hivatal épület külső felújítása, az épület előtti közterület rendezése, fedett buszvárók elhelyezése pályázat története
„ Hejőpapi Polgármesteri Hivatal épület külső felújítása, az épület előtti közterület rendezése, fedett buszvárók elhelyezése „ tárgyú pályázat 2009. január 9-én lett benyújtva a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal Vidékfejlesztési Támogatások Igazgatóságához. Az MVH 208/0501/52/19/2009. iktatószám levelében tájékoztatta az Önkormányzatot, hogy a pályázatot támogatásra érdemesnek ítélte, és a projekt nettó költségének megfelelő összegű, azaz 24.029.851,- Ft támogatást ítélt meg. Önkormányzatnak az ÁFA összegének megfelelő, azaz 6.007.463,- Ft önerőt kellett biztosítani. A projekt bruttó összköltsége 30.037.314,- Ft. A projekt kivitelezésére közbeszerzési felhívás lett közzé téve. A projekt kivitelezését a nyertes pályázó, a SPIDI-THERM Kft. (3527 Miskolc, Besenyői u. 8.) végezte el. A kivitelezési munka 2010. szeptember 6-án kezdődött, a műszaki átadás-átvételre 2010. október 15-én került sor. A projekt keretében a Polgármesteri Hivatal nyílászáróinak cseréje, az épület külső szigetelése, akadálymentesítése, az épület előtti közterület rendezése, térkövezése valósult meg. Ezen kívül 5 db fedett buszváró elhelyezése történt.
A Belterületi vízrendezés pályázat története
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Észak-Magyarországi Operatív Program támogatási rendszeréhez 2009. szeptember hónapban ÉMOP-3.2.1./C-09-2009-0035. számú, „Belterületi vízrendezés Hejőpapi községben” elnevezésű pályázat lett benyújtva. A Közreműködő Szervezet (NORDA) 2010. március 3-i levelében tájékoztatta az Önkormányzatot, hogy a pályázat a szükséges pályázati minimum pontot elérte, viszont a támogatási keret kimerülése miatt tartaléklistára került. A NORDA (Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség) 2010. július 7-i tájékoztatása szerint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség – Regionális Fejlesztési Programok Irányító Hatóságának vezetője a pályázatot 247.516.487,- Ft elszámolható összköltség mellett 222.764.628,- Ft összegű támogatásra (90 %-os támogatás, 10 % önrész) érdemesnek ítélte. A támogatási szerződést 2010. október 21-én került aláírásra. A beruházás megvalósítására közbeszerzési felhívás lett közzé téve. Felhívásra egy érvényes pályázat érkezett, így a kivitelezést az FK-RASZTER ÉP. KFt. (3533 Miskolc, Felsőszinva u. 73.) nyerte. A projekt megvalósításának tervezett időpontja 2011. március 1, fizikai megvalósulásának tervezett napja 2011. november 30.
Hejőpapi Napközi Otthonos Óvoda
Hejőpapi Község Önkormányzata az Új Magyarország Fejlesztési Terv Észak-Magyarországi Operatív Program támogatási rendszeréhez „Új óvodaépület építése Hejőpapiban” címmel pályázatot nyújtott be (azonosító: ÉMOP-4.3.2/2F-2008-0096), mely azonban a VÁTI Kht. Miskolci Területi Iroda K-2008-ÉMOP-4.3.1-2F-0005049 számú értesítése szerint a pályázati folyamat bírálatának eredményeképpen nem részesült támogatásban (fontos megjegyezni, hogy a pályázat elérte a szakmai megfelelőséghez minimálisan szükséges pontszámot (60 pont), azonban a pályázati keretösszeg kimerülése miatt nem részesülhetett támogatásban. Hejőpapi Község Önkormányzatának képviselő-testülete ezért ismételten benyújtotta pályázatát az Új Magyarország Fejlesztési Terv Észak-Magyarországi Operatív Program támogatási rendszeréhez ÉMOP-2008-4.3.1/2/2F támogatási rendszeréhez „Új óvodaépület építése Hejőpapiban” címmel (azonosító szám: ÉMOP-4.3.1/2/2F-2008-0056) 2008. november 10. napján. Hejőpapi Önkormányzat a pályázaton sikeresen szerepelt. A VÁTI Kht. Miskolci Területi Irodájának K-2008-ÉMOP-4.3.1/2F-0007563 számú értesítése szerint az „Új óvodaépület építése Hejőpapiban” című, ÉMOP-4.3.1/2/2F-2008-0056 jelű, első fordulós pályázatot a Regionális Operatív Program Irányító Hatóság vezetője előzetesen legfeljebb 230.000.000,- Ft, azaz Kettőszázharmincmillió forint támogatásra érdemesnek ítélte az előzetes támogató döntésről szóló értesítésben foglalt feltételekkel.
Hejőpapi Község Önkormányzata képviselő-testülete – az előírt feltételeket figyelembe véve – átgondolta az új épület elrendezését, melynek megfelelően az étkező terhére csoportszoba-bővítés megvalósítása mellett határozott s ugyanakkor átgondolt költségvetést dolgozott ki a racionalizáció követelményének szem előtt tartása mellett. Mindezek alapján az új, megvalósítani kívánt óvoda épületét az önkormányzat átterveztette az irányadó szabványoknak, jogszabályi előírásoknak és a támogató döntésről szóló értesítésben megfogalmazottak szem előtt tartásával.
A VÁTI Kht. Miskolci Területi Irodája K-2009-ÉMOP-4.3.1/2/2F-2f-0018375/138. számú értesítése (Kelt: 2009. december 18.) szerint az „Új Óvodaépület építése Hejőpapiban” című ÉMOP-4.3.1./2/2F-2f-2009-0031. jelű pályázatot a ROP Irányító Hatóság vezetője legfeljebb 220.438.067,- Ft csökkentett összegű támogatásra érdemesnek ítélte (89,5 %-os támogatási intenzitás mellett). A beruházás bruttó összesköltsége 246.296.411,- Ft, önrész összege 25.858.344,- Ft. Az Önerő biztosítására az EU Önerőalapból 12.929.172,- Ft támogatást nyert. Az Óvoda építése 2010. március 5-én kezdődött, a műszaki átadás-átvételre 2010. október 15-én került sor.
Általános Iskola rekonstrukció:
- Milyen tapasztalataik, örömök, gondok voltak a beruházások lebonyolításához kapcsolódóan?
Sok ”papír-munkát” vesz igénybe
Kivitelezési nehézségek
Pályázatok megvalósulása örömöket jelentenek a lakosság számára
- Statisztikai adatok a faluról, vállalkozások száma, jellege, 3 legnagyobb helyi adófizető (ha megmondják), 3 legnagyobb foglalkoztató, civil szervezetek listája, rövidke leírás arról, hogy mivel foglalkoznak a cégek is, meg a civilek is
A település lakosságának 94%-a magyar, 6%-a cigány nemzetiségűnek vallja magát.
21 Vállalkozás működik a faluban.
Három legnagyobb adófizető vállalkozás:
AVE Miskolc Kft.
Argon-Ker Kft.
AVE Heves Régió Kft.
Négy legnagyobb foglalkoztató:
Önkormányzat
Aniker Bt.
Argon-Ker Kft.
AVE Miskolc
Nincs foglalkoztató civil szervezet.
- Saját vélemény, hogy hogyan működik a faluközösség és hogy mi a legnagyobb erőforrás, ami a falunak a rendelkezésére áll?
Több ismerősömmel beszélve, megjegyzik, hogy a falu neve alapján igazán különleges faluban élhetek. Elgondolkodtam és tényleg így van! Nagy lehetőségek falvának látom falunkat.
A falu határában 5 kavicsbánya van, amely arra utal, hogy jó minőségi sóder, kavics bányászható. Ezzel az a probléma, hogy ahol bánya nyílik ott többé termőföld nem lesz, így mezőgazdasági termelés nem fog folyni (bár a vizisport kedvelői még megtalálhatják számításaikat).
Kihasználatlan lehetőségeket, erőforrásokat látok a faluban, ilyen például az autópálya közelsége (1km), infrastruktúra fejleszthetőségi lehetősége.
Talajvíz közelsége, öntözés lehetősége, amely hosszútávon további munkahelyeket és termésbiztonságot jelenthetne a környékbeli gazdálkodóknak.
Faluközösség:
Sajnos elmondható, hogy már a korombeli fiatalok is elhagyják a falut, munkahely hiánya vagy éppen a nagyobb fizetés reményében. Faluközösségben a széthúzás tapasztalható, ezért a közösségi összefogást, összetartást kellene erősíteni a lakosságnak. Munkahelyek teremtésével a falu megtartó ereje növekedne valamint a faluközösség összetartását is erősíthetné.